التهاب مفاصل

التهاب مفاصل

التهاب مفاصل ,التهاب مفاصل چیست,علت التهاب مفاصل چیست,بیماری التهاب مفاصل چیست؟,دلیل التهاب مفاصل چیست,التهاب مفاصل نشانه چیست,التهاب مفاصل کمر چیست

التهاب مفاصل , التهاب مفاصل چیست , علت التهاب مفاصل چیست,بیماری التهاب مفاصل چیست

توضیحاتی در مورد التهاب مفاصل

آرتریت (التهاب مفصل) بیماری است که می تواند تمام مفاصل را گرفتار کند اما در اعضای دارای تحمل بار و پر کار مانند زانو، باسن، مچ پا، مچ دست و دست شایع تر است. افراد در تمام سنین، حتی کودکان می توانند مبتلا به التهاب مفصل شوند. بیماری آرتریت اشکال گوناگونی دارد. شایع ترین نوع التهاب مفصل، التهاب استخوانی (استئو آرتریت) مفصلی است که در آن برجستگی های ریزی روی بخش استخوانی مفصل پدیدار می شود. این برآمدگی ها در رباط ها و ترها و ماهیچه ها فرو رفته و ایجاد التهاب و تورم می کنند. التهاب استخوان و مفصل اغلب در مفاصلی روی می دهد که آسیب دیده یا بیشترین فشار را تحمل می کنند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب مفاصل صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

التهاب مفاصل چیست

التهاب مفصل یا آرتریت (به انگلیسی: Arthritis) به برافروختگی مفصل که با ورم و درد و محدودیت حرکت همراه است، گفته می‌شود. فرهنگستان زبان فارسی برای آرتریت، واژه‌های بندآماس و مفصل‌آماس را تصویب کرده‌است. این التهاب و درگیری می‌تواند عاملی عفونی داشته باشد مانند آرتریت عفونی توسط استافیلوکوک طلایی و تب حاد روماتیسمی (استرپتوکوک) یا عاملی مزمن مانند آرتروز. آرتریت غیر عفونی در آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و نقرس، آرتریت ری اکتیو و آرتروز نیز دیده می‌شود. آرتریت می‌تواند یک مفصل یا هم‌زمان چند مفصل (پلی آرتریت) را درگیر کند. آرتریت می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد (مهاجر). گاهی آرتریت صبحگاهی است یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. معمولاً مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد. در آرتریت اغلب سطح مفصلی و غضروف مفصلی درگیر هستند.

درمان التهاب مفاصل

درمان التهاب مفصل بستگی به عامل ایجاد کننده دارد. معمولاً ورزشهای استقامتی سبک، فیزیوتراپی و رژیم غذایی غنی از کلسیم بخشی ازدرمان را تشکیل می‌دهند. برای ناراحتی خفیف، استفاده از داروهایی نظیر آسپیرین ممکن است کافی باشد. در موارد شدید برای کاهش التهاب مفصلی از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، گاهی تزریق کورتون به داخل مفاصل مبتلا و بندرت داروهای سرکوبگر دستگاه ایمنی نظیر متوترکسات ممکن است استفاده شود. برای تخفیف درد مفصلی از گرم کردن مفصل استفاده کنید. برای این منظور استفاده از آب داغ، جریان‌های گردابی، لامپ‌های گرمایی، امواج فراصوت یا دیاترمی همگی مؤثرند.

علائم التهاب مفاصل

احساس میکنید یک بخاری برقی کوچک در مفصلتان وجود دارد و فردی درجه حرارت آن را بسیار بالا برده است . مفصل سرخ ، داغ و سوزناک شده است . این واضح است که بخاری برقی در کار نیست بلکه احتمالا آرتریت ، شایع ترین علت التهاب مفصل ، رخ داده است . به گزارش آسان طب معمول ترین نوع آرتریت ، استئو آرتریت است . در این حالت خارهای ظریف بر روی سطح استخوانی مفصل به وجود می آیند . این خارها موجب تحریک و جراحت عضلات ، رباط ها و زردپی های اطراف مفصل می شوند و بدین ترتیب التهاب رخ می دهد .

التهاب مفاصل و نقرس

نقرس ، نوع دیگری از آرتریت است که حمله التهاب مفصل نقطه ای آن ، اغلب در انگشت بزرگ پا رخ می دهد ، تا یک هفته ادامه دارد . التهاب ناشی از کریستال های اسیداوریکی است که در مفصل به وجود می ایند . نقرس ناشی از ناتوانی بدن در متابولیسم پروتئینی به نام پورین است ، که منجر به تولید مقدار زیادی اسیداوریک می شود . در برخی افراد این ضایعه ارثی و در برخی دیگر عارضه دارویی است . عامل سوم که موجب بروز آرتریت می شود ، روماتیسم مفصلی است . این ضایعه یکی از انواع بیماری های خود ایمنی است ، که در آن ها سامانه دفاعی بدن ، برخی از اعضا را به عنوان یک جسم خارجی می شناسد و به آنها حمله ور می شود . در روماتیسم مفصلی ، عضوی که بیگانه تصور می شود ، مفاصل می شود . یک عفونت نیز می تواند موجب التهاب مفاصل شود . دو عامل دیگر التهاب مفاصل که از شیوع کمتری برخوردارند ، پلی میالژیا روماتیکا و نوعی آرتریت به نام اسپوندیلیت آنکیلوزان می باشند . و دست آخر هر گونه جراحت و یا ضربه ای به مفصل حتی اگر مدتی از آن گذشته باشد می تواند موجب بروز التهاب گردد.

التهاب مفاصل و آرتریت

آرتریت یک مشکل جدی است و شما باید با پزشک خود در تدوین یک برنامه راهبردی برای فائق آمدن بر این مشکل همکاری کنید . در ادامه چند توصیه برای التیام التهاب خواهد آمد . برای تسکین التهاب مفصل ، مفصل را ببندید . با استفاده از یک باند کشی مفصل خود را ببندید تا بدین وسیله مفصل ملتهب و دردناک را ثابت نگه دارید . پزشک باید بررسی کند که آیا سفتی پانسمان کافی است . از وی بخواهید تعیین کند چه مدتی بایست پا بدون حرکت باقی بماند . برای التهاب مفصل ، ظرف های شام را روز بعد بشویید . اگر به روماتیسم مفصلی مبتلا هستید ، ظرف های شام را صبح روز بعد بشویید . بسیاری از مبتلایان به دست درد تمایل دارند ظرف ها را صبح بشویند .چرا که آب گرم در آنها احساس بهتری پدید می آورد . برای التهاب مفصل ، با دقت داروهایتان را مصرف کنید . روماتیسم مفصلی عموما با درمان های ترکیبی شامل متو ترکسات و داروهای ضد التهابی غیر کورتونی به خوبی بهبود می یابد . البته داروهای ضد التهابی غیر کورتونی ممکن است موجب آسیب به معده شوند ، لذا برنامه ی درمانی خود را با دقت پیگیری کنید . به گزارش آسان طب اگر در اثر درد زمین گیر شده اید ، ممکن است برای شما داروهای استروئیدی (کورتونی) تجویز شود ، بدین ترتیب تا ظهور تاثیرات متوترکسات درد و التهاب به سرعت تخفیف پیدا می کند .

پیشگیری از التهاب مفاصل

اگر علایم درد ، خشکی بدن ، التهاب در قسمتهای مختلف بدن ( الزامی نیست) و مشکل در حرکات مفاصل را برای دو هفته داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید. یادتان باشد برای جلوگیری از بیمار شدن باید دو مورد مهم را رعایت کنید : یکی اینکه وزن شما همیشه باید متعادل باشد . اضافه وزن بر ماهیچه ها ، مفاصل و استخوان هایتان فشار می اورد و موجب بیماری شما می شود. دوم اینکه ورزش و پیاده روی را فراموش نکنید. حتی پیاده روی اهسته . البته ما ورزش های سخت و سنگین را به شما پیشنهاد نمی کنیم.

التهاب مفاصل و رژیم غذایی

استفاده از رژیم غذایی مناسب تا حدودی در درمان آرتریت رومانوئید موثر است و متخصصان تغذیه توصیه می کنند که از غذاهایی که باعث تشدید آرتریت روماتوئید می شود صرف نظر کنید، به خصوص از مصرف غذاهای پر چرب و دارای کلسترول زیاد جدا خودداری نمایید و بیشتر از ویتامین ها و مواد معدنی طبیعی استفاده کنید که برای سلامتی عمومی مفید هستند زیرا کسانی که مبتلا به بیماری مزمن مانند آرتریت هستند برای کمک به بدن شان در مقابله با این بیماری به مقادیر بیشتری از مواد معدنی نیازمند هستند و مشخص شده است که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید دچار کمبود تعدادی از مواد مغذی هستند.

التهاب مفاصل و مصرف ماهی

بررسی ها نشان داده که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 به شکل روغن ماهی، میزان درد مفاصل افراد مبتلا را تا اندازه قابل توجهی کاهش می دهد. بدن بعضی از افراد (نه همه) واقعا به روغن ماهی واکنش نشان می دهد. گزارش پژوهشگران مرکز پزشکی آلبانی نیز موید همین مطلب است. بر اساس این تحقیق در خستگی و خشکی مفاصل بیمارانی که کپسول روغن ماهی مصرف کردند بهبود حاصل شد. پس از مصرف کپسول های روغن ماهی، آرتریت روماتوئید و درد مفاصل بیماران و خستگی ناشی از آن بهبود می یابد. طبق تحقیق انجام شده در دانشگاه نیویورک بر روی افراد مبتلا به بیماری های مفصلی با استفاده از کپسول های حاوی روغن ماهی نشان داد که دریافت روغن ماهی با کاهش معنی دارد.

التهاب مفاصل و سیر

سیر دارای خصوصیات ویژه ای است و ضد التهاب و ضد ویروس است و باعث افزایش سلامت دستگاه دفاعی بدن می شود. پزشکان در هند به هنگام انجام یک پژوهش درباره اثر سیر بر بیماری های قلبی متوجه شدند که در بعضی از این افراد که مبتلا به استئو آرتریت نیز بودند، با خوردن سیر درد مفاصل از بین رفت. در این آزمایش افراد هر روز 2 یا 3 بوته سیر خام را پخته شده را می خوردند. اثبات شده است که سیر روی پروستاگلاندین ها که به جلوگیری از التهاب کمک می کنند اثر می گذارد. مصرف سیر به صورت خام و فراوان همراه با غذا باعث می شود که فعالیت خصوصیات موجود در سیر افزایش یابد. سیر بهتر است به صورت خام همراه غذا مصرف شود تا این که پخته شود.

التهاب مفاصل و ماساژ

اگر دچار التهاب استخوانی مفصلی هستید، ماساژ ملایم، درد را کمتر می کند. کمی روغن گیاهی با روغن ماساژ بر نوک انگشتان بمالید تا دست راحت تر بر پوست حرکت کند. دست را به آرامی دور مفصل بگردانید و دایره های کوچک بسازید. بهتر است از ماساژ مستقیم مفصل خودداری کنید و فقط اطراف آن را ماساژ دهید. ماساژ ملایم به کاهش تورم در التهاب شبه روماتیسمی مفاصل کمک می کند. برای ماساژ راحت تر حتما از روغن یا کرم استفاده کنید. هر روز 5 تا 10 دقیقه ماساژ را تکرار کنید.

التهاب مفاصل و میگو

میگو منبع غنی از ویتامین های B12، C، D، E، B6، B3، A بوده و به همین دلیل دارا بودن اسید آمینه تریپتوفان فراوان (پیش ساز ویتامین نیاسین) نیاسین (B3) فراوانی نیز برای بدن تهیه می کند. میگو از لحاظ مواد معدنی غنی بوده و دارای آهن، سلنیوم، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، روی، منگنز فراوان بوده و در بین این مواد معدنی کلسیم، آهن، روی، منیزیم و فسفر میگو نسبت به دیگر آبزیان بیشتر است. خوب است بدانید که این ماده غذایی حاوی مقدار زیادی ویتامین D می باشد.

التهاب مفاصل و وزن

اگر وزن تان زیاد است، آن را کم کنید. که وزن یک عامل کمک کننده به حفظ سلامتی مفاصل تحمل کننده وزن مانند زانو و ران است. پژوهشگران معتقدند که اضافه وزن موجب وارد شدن فشار به مفاصل می شود و فضای بین دو انتهای پوشیده از غضروف استخوان ها را که حاوی مایع است، تنگ می سازد. همچنین آنان می گویند حتی چنانچه مبتلا به آرتروز شده باشید، کاهش وزن موجب کاهش فشار وارده به برخی از مفاصل می شود و درد را تسکین می دهد.

التهاب مفاصل یا آرتریت

آرتریت به معنی التهاب مفصل است. این التهاب و درگیری می‌تواند عاملی عفونی داشته باشد، مانند آرتریت عفونی که به‌وسیله باکتری استافیلوکوک طلایی ایجاد می شود یا شاید هم عاملی مزمن مانند آرتروز داشته باشد. آرتریت می‌تواند یک یا چند مفصل را هم‌زمان درگیر کند؛ می‌تواند در یک مفصل عودکننده باشد یا مرتب از مفصلی به مفصل دیگری تغییر مکان دهد. گاهی آرتریت صبحگاهی است، یعنی صبح‌ها موقع بیدارشدن از خواب مفصل خشک و دردناک است. در بیشتر مواقع مفصل درگیر دردناک، متورم و ملتهب است و محدودیت حرکتی دارد.

پیشگیری از آرتریت یا التهاب مفاصل

برای پیشگیری از آرتریت توجه به نکات زیر ضروری است: – فشارهای مداوم روی ماهیچه‌ها و مفاصل را کم کنید باید نسبت به دردها و فشارهای مزمن ناشی از فعالیت یا واکنش‌های مرتبط با فعالیت‌های روزانه آگاه بود و نباید نسبت به بروز علائم آن غفلت به خرج داد و منتظر ماند تا شدت آن بیشتر شود. به طور مثال اگر تصور می‌کنید نوع شغلتان علت بروز این دردهاست باید شرایط کارتان را تعدیل کنید یا به دنبال شغلی جایگزین باشید. – مفاصل‌تان را ورزش دهید الگوی زندگی بی‌تحرک، ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند و احتمال ابتلای فرد به آرتریت را افزایش می‌دهد. انجام مرتب حرکات ورزشی برای افراد ضرورت دارد و باعث می‌شود مفاصل منعطف‌تر و قوی‌تر شوند. – مفاصل خود را به درستی تغذیه کنید افراد چاق و مبتلا به اضافه وزن بیشتر در معرض ابتلا به التهاب مفاصل هستند. با کاهش وزن می‌توان این خطر را کاهش داد. بهبود نوع رژیم غذایی اغلب دردسرساز است هرچند کاهش میزان مصرف غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده موجب می‌شود سلامت مفاصل بهتر حفظ شود. – کمبود ریزمغذی‌ها در مفاصل خود را جبران کنید مصرف مواد خوراکی نامناسب،‌ مواد شیمیایی زیست محیطی، استرس فزاینده، مصرف الکل، قرص‌های ضدبارداری و برخی انواع داروها، نارسایی‌های غذایی گسترده در جامعه مدرن را تشدید می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف برخی مواد مغذی خاص برای سلامت مفاصل ضرورت دارند. این مواد می‌توانند مفاصل را حفظ کنند و بروز علائم آرتریت را به تاخیر اندازند یا میزان آن را کاهش دهند. برخی از این مکمل‌ها شامل ویتامین C ، D‌، گلوکوزامین و کندراتین سولفات و چربی‌های مفید می‌شوند. – مفاصل را از آب محروم نکنید آب 70 درصد بافت غضروفی مفاصل را تشکیل می‌دهد و در جذب مواد مغذی برای سلامت مفاصل نقش مهمی دارد. از دست رفتن آب بدن می‌تواند فاکتور ناشناخته و نهفته‌ای در تحلیل بدن و بروز درد باشد. – انجام یوگا برای داشتن مفاصل منعطف موثر است حرکات توصیه شده در یوگا حجم ماهیچه‌ها را افزایش می‌دهد و حرکت مفاصل و انعطاف پذیری آنها را تقویت می‌کند.

بیشتر بخوانید : درد مفاصل ♥ صدا کردن مفاصل ♥ التهاب کنار ناخن ♥ التهاب کف پاالتهاب پروستات

کپسول روغن گل مغربی

کپسول روغن گل مغربی

کپسول روغن گل مغربی ,کپسول روغن گل مغربی چیست,کپسول روغن گل مغربی باریج,کپسول روغن گل مغربی برای چیست,کپسول روغن گل مغربی باریج اسانس

کپسول روغن گل مغربی

توضیحاتی در مورد کپسول روغن گل مغربی

جالب ترین کشف در زمینه ی طب پیشگیری، فرآورده های گل مغربی یا همان گل پامچال است. البته داروهای این گیاه به صورت قرص و روغن هم در دسترس می باشد که شامل ترکیباتی از فنیل آلانین برای کاهش درد می باشد. محصولات گل مغربی برای درمان سردرد های مزمن بسیار مفید هستند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد کپسول روغن گل مغربی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.همراهان گرامی سایت جسارت ، مصرف و تعیین دوز دارو به عهده پزشک معالج شما می باشد و سایت جسارت هیچگونه مسئولیتی در خصوص مصرف خود سرانه داروها ندارد. حتماً قبل از استفاده از این دارو با پزشک معالج خود مشورت نمایید و از مصرف خودسرانه دارو به شدت بپرهیزید!

کپسول روغن گل مغربی چیست

قرص گل مغربی نوعی کپسول ژلاتینی محتوی عصاره روغنی گل مغربی است. میزان و طریقه مصرف قرص گل مغربی، دو بار در روز هر بار 2-1 کپسول نرم است.

نحوه مصرف کپسول روغن گل مغربی

به طور معمول حداکثر میزان استفاده از EPO به عنوان مکمل غذایی، روزانه 4 گرم می باشد که این مقدار حاوی 300 تا 360 میلی گرم GLA است. بعضی منابع مصرف روزانه تا 8 گرم برای بزرگسالان و 4 گرم برای کودکان را بلامانع می دانند. برای تسکین درد آرتریت روماتوئید، برخی از کارشناسان توصیه می کنند که روغن گل مغربی را همراه با کپسول روغن ماهی مصرف کنید طبق دستورالعمل برچسب استفاده شود. فرآورده های مختلفی از روغن گل مغربی بیشتر مکمل غذایی هستند و می توانند هر روز با مقادیر معینی مصرف شوند.

ترکیبات کپسول روغن گل مغربی

کپسول یا قرص گل مغربی از فراورده‌های تهیه شده از گیاه دارویی زیبا و پرفایده گل مغربی با نام علمی Evening primrose است. از این گیاه علاوه بر قرص خوراکی، روغن، لوسیون یا پماد نیز تهیه شده که مصرف موضعی دارند. فراورده اصلی این گیاه که امروزه در داروخانه ها موجود است کپسول ژلاتینی محتوی عصاره روغنی گل مغربی است.

خواص کپسول روغن گل مغربی

1- از قرص گیاه گل مغربی به عنوان یک مکمل دارویی در تامین نیاز بدن به اسیدهای چرب ضروری استفاده میشود. 2- این قرص در درمان علایم قبل از قاعدگی بسیار موثر بوده، کاهش درد پستان پیش از قاعدگی و رفع مشکلات قبل از یائسگی از موارد استفاده از این قرص گیاهی است. 3- از قرص گل مغربی برای درمان اختلال نعوظ در مردان و رفع برخی ناتوانی‌های جنسی آنان استفاده میشود. 4- برای درمان بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری اسکلروز مفید است و باعث کاهش علائم این بیماری‌ها میگردد. 5- مصرف قرص گل مغربی برای مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی و عروقی مفید میباشد. 6- استفاده از این قرص باعث کاهش درد می شود و به طور فزاینده‌ای در درمان سردردهای مزمن مفید است. 7- برای رفع مشکلات ناشی از افزایش سن نظیر درد مفاصل، آرتروز و … استفاده از این قرص به عنوان مکمل توصیه میگردد. 8- کپسول گل مغربی به درمان بیش فعالی کودکان کمک میکند. 9- استفاده از این قرص به تنظیم هورمونی بدن کمک کرده یکی از نتایج استفاده از این قرص بهبود سلامت بافت پستان است و به طور کلی در پیشگیری از ایجاد سرطان پستان موثر است. 10- استفاده از این قرص در درمان بیماری‌های ناشی از کم کاری کبد تاثیر دارد.

موارد مصرف کپسول روغن گل مغربی

درمان کمکی در نوروپاتی دیابتی، آرتریت روماتوئید، بیماری اسکلروز متعدد، سندرم پیش از قاعدگی، درد پستان پیش از قاعدگی و درمان اختلال نعوظ، خصوصاً ناشی از دیابت و اختلالات میکرووسکولار دیابت.

کپسول روغن گل مغربی و دیابت

خواص روغن گل مغربی گسترده بوده برخی خواص دارویی آن شامل اثرات ضدالتهابی، ترمیم کننده سریع زخم‌ها، مهار تجمع پلاکت‌ها، درمان بیماری‌های پوستی مانند اگزمای حساسیتی و درمان عفونت‌های ویروسی است. همچنین در رفع مسمومیت‌ها به خصوص مسمومیت ناشی از مصرف مشروبات الکلی، درمان تصلب شرائین و درمان بیمارهای ناشی از کم کاری سلولهای کبدی کاربرد دارد. بدن افراد مبتلا به دیابت و افراد مسن کمتر قادر به تبدیل لینولنیک اسید به گاما لینولنیک اسید می باشد، لذا مصرف روغن دانه گل مغربی تحت نظارت پزشک برای این افراد توصیه شده است. ضد آلرژی، ضد التهاب، ضد سرطان، قابض، ملین، کاهش دهنده کلسترول، کاهش دهنده پُرفشاری خون، آرام بخش، مغذی (تأمین کننده اسیدهای چرب ضروری بدن) و وازودیلاتور (گشاد کننده رگها) است. برای استفاده بهتر و به اندازه از روغن این گیاه، قرص گل مغربی که حاوی این روغن است تهیه شده که دارای همان خواص گل مغربی است.

ترکیبات شیمیایی کپسول روغن گل مغربی

بذور کاملاً رسیده و خشک شده گیاه گل مغربی، بخش دارویی آن را تشکیل می‌دهند که بدون بو و با طعم نسبتاً روغنی و تلخ هستند. بذرهای این گیاه دارای ۲۰ تا ۳۰ درصد روغن میباشند که یک منبع تجاری مهم جهت گاما لینولنیک اسید هستند. مهمترین اجزای روغن این گیاه که در تهیه قرص روغن گل مغربی از آن استفاده میشود، عبارتند از لینولنیک اسید (۷۰ درصد)، گاما لینولنیک اسید (۷ تا ۱۰ درصد)، اولئیک اسید و پالمتیک اسید. گاما لینولنیک اسید یک اسید چرب غیر اشباع ضروری است که به عنوان یک مکمل غذایی و دارویی مهم مطرح بوده و در ساختار غشاهای سلولی، تراوایی پوست و جابجایی کلسترول نقش به سزایی دارد و از نظر برخی محققین روغن دانه‌های گل مغربی، فعالترین فرم بیولوژیکی گاما لینولنیک اسید را دارا است.

مصرف کپسول روغن گل مغربی

در زمان استفاده از این قرص لازم است، فراورده از دید و دسترس اطفال دور نگه داشته شود. بلافاصله پس از مصرف، درب ظرف قرص را محکم ببندید و دور از نور، در دمای 30-15 درجه سانتی‌گراد نگهداری نمایید. در بیماران مبتلا به درد پستان، قبل از درمان با این دارو باید تشخیص سرطان پستان رد شده باشد. به پزشکان توصیه میشود در بیماران تحت درمان با داروهای ضد تشنج یا دارای سابقه تشنج، اثرات قرص گل مغربی را به دقت پایش نمایند. استفاده از این قرص در سه ماهه اول بارداری ممنوع است، لیکن در زمان شیردهی مصرف به اندازه آن و با تجویز پزشک بیخطر است. مقدار مصرف قرص گیاه دارویی گل مغربی، 2 بار در روز هر بار 2-1 کپسول نرم است. همچنین استفاده از راهنمای مصرف قرص و روغن گل مغربی هنگام مصرف لازم است.

تداخل دارویی با کپسول روغن گل مغربی

مصرف این قرص با برخی داروهای شیمیایی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل، وارفارین موجب افزایش خونریزی خواهد شد و مصرف همزمان این قرص با داروهای ضد تشنج منجر به افزایش احتمال تشنج خواهد گردید

کپسول روغن گل مغربی و کاهش درد مفاصل

بررسی ها نشان می دهد که مصرف مکمل روغن گل مغربی و سایر منابع GLA سبب کاهش درد مفاصل و التهاب در بیماری های مفصلی می شود. در یک مطالعه شش ماهه کاهش علائم التهاب در آرتریت روماتوئید با دریافت کپسول های حاوی GLA نسبت به گروه پلاسبو، دیده شده است. در مطالعه دیگر تعداد مفاصل حساس و متورم در مقایسه با گروه پلاسبو کاهش یافته بود.

کپسول روغن گل مغربی و آسیب های عصبی

تحقیق ها نشان می دهد که GLA موجود در روغن گل مغربی می تواند باعث پیشگیری و درمان آسیب های عصبی (نوروپاتی) در بیماران دیابتی باشد. در یک مطالعه یک ساله علائمی نظیر بی حسی و گزگز شدن در افرادی که نوروپاتی خفیف دیابتی داشتند، با مصرف روغن گل مغربی نسبت به گروه پلاسبو کاهش یافت.

کپسول روغن گل مغربی و اگزما

در بعضی از بیماران زمانی که مشکلات تغذیه ای مربوط به GLA وجود داشته باشد، اگزما دیده می شود. بنابراین دریافت GLA از طریق مصرف روغن گل مغربی می تواند مفید واقع شود. در بعضی مطالعه ها نشان داده شده است که این روغن می تواند التهاب های ناشی از اگزما را در مقایسه با گروه پلاسبو کاهش داده و علائمی نظیر خارش، ترشح و پوسته پوسته شدن پوست که مربوط به اگزما هستند را بهبود بخشد. در این حالت بیمار نیاز کمتری به استفاده از کرم های استروئید و دارو و در نتیجه عوارض جانبی ناخوشایند آن ها دارد.

کپسول روغن گل مغربی و ناتوانی جنسی

از طریق بهبود جریان خون، GLA موجود در روغن گل مغربی به مواردی از درمان ناتوانی جنسی در مردان که ناشی از اختلال های جریان خون در اعضای تناسلی است، کمک می کند. برای این منظور روغن معمولا با ویتامین C و Ginko Biloba تجویز می شود. به علاوه روغن به مدت طولانی مصرف می شود. GLA از تنگ شدن عروق خونی پیشگیری کرده و سپس از تشکیل پلاک در جدار رگ به دنبال افزایش کلسترول جلوگیری می کند. به علاوه با بهبود عملکرد رحم در زنانی که نازایی دارند، مفید واقع می شود.

کپسول روغن گل مغربی در بارداری و شیردهی

مثل همه داروها، در ارتباط با استفاده از این فراورده در طول سه ماهه اول بارداری، رعایت احتیاط توصیه می‌شود. مصرف این دارو در دوران شیردهی بی خطر است زیرا شیر مادر دارای لینولئیک اسید و گاما لینولنیک اسید می باشد. البته بعضی متخصصان طب سنتی استفاده از روغن گل مغربی را برای زنان باردار و شیرده ممنوع دانسته اند.

کپسول روغن گل مغربی و پوست

روغن گیاه گل مغربی حاوی دو نوع ماده مغذی است: گاما لینولنیک اسید (GLA) و لینولنیک اسید. هر دو ماده مغذی دارای اسیدهای چرب امگا ۶ هستند که به جذب اینولین کمک می‌کنند. اینولین، ساختاری است که سلولهای ما را می‌سازد. این ماده‌ ی مغذی هورمون‌ ها را تنظیم می‌کند، بافت پوست را بهبود می‌بخشد، اعصاب را بهتر می‌کند و از التهاب جلوگیری می‌کند. متأسفانه بدن نمی‌تواند اسیدهای چرب امگا تولید کند و ما این ماده‌ی مغذی را از غذاهایی که می‌خوریم، دریافت می‌کنیم.

کپسول روغن گل مغربی و جوش

کورک یا جوش های هورمونی معمولا با التهاب افزایش می‌یابند. عوامل ضد التهابی در روغن گل مغربی، پوست تحریک شده را آرام خواهد کرد. همچنین فلورای پوست را دوباره متعادل کرده، چربی را تنظیم می‌کند و سطح پوست را صاف می‌گرداند که تمام این ها به داشتن پوستی صاف و بدون جوش کمک می‌کنند. به منظور جلوگیری از بروز جوش، فقط مقدار کمی از این روغن را مستقیما روی جوش قرار دهید. همچنین می توانید چند قطره از روغن گل مغربی را به مرطوب‌کننده‌ی مورد‌علاقه‌تان اضافه کنید. این محصول را مثل همیشه روی پوست‌تان بمالید و این کار را تا زمانیکه پوست‌ تان شروع به آرام شدن کند، انجام دهید.

آشنایی با کپسول روغن گل مغربی

فراورده را از دید و دسترس اطفال دور نگهدارید. بلافاصله پس از مصرف، در ظرف را محکم ببندید و دور از نور، در دمای 30-15 درجه سانتی‌گراد نگهداری نمایید. در بیماران مبتلا به درد پستان، قبل از درمان با این دارو باید تشخیص سرطان پستان رد شده باشد. به پزشکان توصیه میشود در بیماران تحت درمان با داروهای ضدتشنج یا دارای سابقه تشنج، اثرات این دارو را به دقت پایش نمایند.زیاده‌ روی در مصرف این گیاه و فراورده‌ های تهیه شده از آن ممکن است باعث: کاهش انعقاد خون و افزایش خونریزی سر درد سوء هاضمه ایجاد حالت تهوع . از آنجا که گل مغربی آسیب پیشرونده مفاصل در آرتریت روماتوئید را متوقف نمی کند آن را در جای دارو استفاده نکنید. اگر شما در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستید از گل مغربی استفاده نکنید (تصور بر این است که GLA رشد سلول های سرطانی پروستات را ترویج می دهد). اگر شما تشنج دارید ازخوردن گیاه گل مغربی اجتناب نمایید گزارش شده است که GLA ممکن است تشنج در افراد مبتلا به اختلالات تشنج را آغاز کند. از خوردن گیاه گل مغربی در دوران بارداری اجتناب کنید نگرانی از روغن های غنی از GLA است که می تواند به جنین آسیب برسانند.گل مغربی در فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی، سوپر مارکت ها موجود است و در برخی از کشورها، با نسخه پزشک داده می شود. فرآورده های گل مغربی به صورت روغن و قرص و کپسول در بازار وجود دارد. البته مصرف به صورت موضعی به صورت روغن، پماد، لوسیون و کرم بیشتر دیده می شود.

بیشتر بخوانید : کپسول زغال ♥ کپسول زینتوما ♥ کپسول زینک پلاس ♥ کپسول زردچوبهکپسول زیره

قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول ,قرص پروپرانولول 20,قرص پروپرانولول 40,قرص پروپرانولول ۲۰,قرص پروپرانولول10,قرص پروپرانولول۱۰,قرص پروپرانولول 20 چیست,قرص پروپرانولول ٢٠,قرص پروپرانولول برای استرس,قرص پروپرانولول 10 چیست,قرص پروپرانولول 20 برای چیست,قرص پروپرانولول 20 عبیدی,قرص پروپرانولول 20 میلی گرم,قرص پروپرانول 20 برای چیست

قرص پروپرانولول

توضیحاتی در مورد قرص پروپرانولول

قرص پروپرانولول (Propranolol) در مورادی مثل کنترل اضطراب و تپش قلب مصرف می‌شود.از عوارض قرص پروپرانولول می‌توان به افسردگی و تهوع اشاره کرد.

قرص پروپرانولول چیست

پروپرانولول (Propranolol) دارویی از دسته بتابلاکرهاست (بتا بلاکرها باعث کاهش آدرنالین در بدن و پیشگیری از اضطراب می‌شوند) که با نام‌های تجاری ایندرال و پرانول هم شناخته می‌شود، این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نامنظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی و درمان بی‌نظمی تپش تجویز می‌شود. پروپرانولول در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب و اختلال هراس به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز کاربرد دارد.

ویژگی های قرص پروپرانولول

فرمول شیمیایی پروپرانول C۱۶H۲۱NO۲ است. پس از ۱ تا ۳ ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی می‌رسد و نیمه عمر آن ۴ تا ۵ ساعت است. اما زمان اثرگذاری آن طولانی‌تر از نیمه عمرش است و ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد. بیش از ۹۹٪ آن از راه مدفوع از بدن خارج می‌شود. پروپرانولول بلوک‌کننده غیراختصاصی گیرنده‌های بتا یک و بتا دوی سمپاتیک می‌باشد.

قرص پروپرانولول

‎پروپرانولول دارویی از دسته ی داروهای مسدودکننده ی گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد، بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر دارد. ‎پروپرانولول با اتصال به گیرنده های مخصوصی در سلول های قلبی و عروقی به نام گیرنده های بتا، با مسدود کردن آن فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می نماید. ‎پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می شود، این عمل می تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نامنظم قلبی کمک کند. ‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می کند، می تواند به کاهش درد های قفسه ی سینه در آنژین های صدری کمک نماید و همچنین پروپرانولول می تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد های قلبی نیز موثر باشد و مرگ و میر پس از سکته های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می شود. ‎پروپرانولول در موارد دیگر نیز می تواند گزینه ی مناسبی جهت درمان و پیشگیری بیماری باشد. از این رو این دارو برای کاهش علائم فیزیکی ناشی از استرس مانند تپش قلب و لرزش بدن تجویز گردد. مشابه این علائم در افراد مبتلا به پرکاری غده ی تیروئید نیز دیده می شود و پروپرانولول به سرعت می تواند این علائم را تسکین دهد. ‎پروپرانولول همچنین به عنوان داروی رایجی در پیشگیری از سر درد های عروقی یا میگرنی کنترل شده تجویز می گردد و می تواند گزینه ی مناسبی در افراد مبتلا به میگرن که سایر درمان ها برای آنها مناسب نمی باشد، قرار گیرد. مشاهده شده که پروپرانولول تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش می دهد.

نحوه مصرف قرص پروپرانولول

مقادیر متفاوتی از پروپرانولول برای علل مختلف تجویز می‌شود. شکل طولانی اثر پروپرانولول معمولاً روزی یک بار مصرف می‌شود. مهم است که دارو را هر روز ساعت معینی بخورید. پروپرانولول را می‌توان با یا بدون غذا مصرف کرد و بهتر است پیش از مصرف پروپرانولول، نبض را شمارش نمود و فشارخون را اندازه گرفت. در موارد نبض کمتر از ۶۰ در دقیقه یا فشار سیستولی (عدد بالایی) کمتر از ۸۰میلی‌متر جیوه، پیش از مصرف دارو، باید با پزشک مشورت نمود. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر کمتر از ۸ ساعت تا نوبت بعدی مصرف دارو رسیده‌است، نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه منظم دارویی‌تان بازگردید. اگر بیش از یک نوبت در روز پروپرانولول مصرف می‌کنید، اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده‌است، نوبت فراموش شده را مصرف نکنید.

نکته هایی در مورد قرص پروپرانولول

‎-در صورتی که باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورت ابتلا به هرگونه اختلال در عملکرد کبد یا کلیه به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورت سابقه یا ابتلا به فشار خون، اختلالات عروقی، آسم یا هرگونه اختلال تنفسی، قند خون بالا(دیابت)، بیماری پوستی پسوریازیس، بیماری عضلانی و میاستنی گراویس حتما به پزشک خود اطلاع دهید. ‎-در صورتی که سابقه ی افت ضربان قلب یا بلوک قلبی داشته اید و در صورتی که سابقه ی درد های قلبی مکرر داشته اید پزشک خود را مطلع نمایید. ‎-به دلیل این که این دارو می تواند با بسیاری از داروها (خصوصا داروهایی که بر روی گیرنده های بتا اثر می گذارند) تداخل ایجاد کند، پیش از مصرف این دارو حتما لیست کلیه ی داروها و مکمل های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل، اقدامات لازم جهت تنظیم مقدار مصرف یا نوع دارو، صورت گیرد. ‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر به پزشک خود اطلاع دهید. -بیماران مبتلا به آسم یا تنگی نفس در مصرف این دارو بسیار دقت کنند چون می تواند بسیار خطرناک باشد.در صورت بروز هر یک از علایم زیر، مصرف پروپرانولول قطع شده و با پزشک مشورت می‌شود: اشکال در تنفس تنگی نفس، یا خس‌خس سینه، سرد شدن کف دست و پا، ضربان قلب زیر۶۰ در دقیقه، سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم در هنگام بلند شدن از حالت خوابیده با نشسته با تورم دست‌ها و پاها یا افزایش وزن ناگهانی (۱/۵ کیلو در ۴۸–۲۸ ساعت)، افسردگی، گیجی، یا توهم (شنیدن، دیدن، یا احساس چیزهایی که وجود ندارند)، درد قفسه سینه، مفاصل یا کمر، تب، گلودرد، بثورات جلدی، یا هرگونه کبودی که یا خون‌ریزی غیرعادی. 

موارد احتیاط در مصرف قرص پروپرانولول

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف پروپرانولول، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به آتنولول یا دیگر داروهای مسدودکننده بتا بارداری یا شیردهی مصرف داروهای دیگر، به ویژه تزریقات حساسیت‌زدایی، کافئین، داروهای آسم (آمینوفیلین، دیفیلین، اکستریفیلین، تئوفیلین)، داروهای دیابت (انسولین، داروهای خوراکی پایین‌آورنده قند)، دیگر داروهای کاهنده فشار خون (مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی، کلونیدین، گوانابنز)، کوکائین، یا مهارکننده‌های مونوآمین‌اکسیداز (فورازولیدون، ایزوکاربوکسازید، فنلزین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین، پروکاربازین). سابقه یا ابتلا به حساسیت، آسم، یا آمفی‌زم، مشکلات احتقانی قلب، بیماری قند، پرکاری تیرویید، افسردگی، یا بیماری‌های کلیوی یا کبدی. اگر بیماری قند دارید، پروپرانولول ممکن است قند خون شما را افزایش دهد و نیز ممکن است علایم افت قند خون را مخفی کند. اگر دچار حساسیت باشید با مصرف پروپرانولول واکنش‌های حساسیتی‌تان ممکن است تشدید شود. در طول دورهٔ درمان در صورتی که از داروها ی گروه بنزو مانند(آلپرازولام – دیازپام – اگزازپام – تریازولام – کلرودیازپوکساید) استفاده می‌کنید پزشک خود را مطلع سازید.

قرص پروپرانولول و درمان اضطراب

یکی از علایم اصلی اضطراب بالا رفتن ضربان قلب است که به عنوان بخشی از پاسخ جنگ و گریز بشمار می‌رود. در مواقع خطر، بدن آدرنالین را به منظور افزایش کار قلبی و پمپاژ سریع‌تر خون و اکسیژن تولید می‌کند. در این موارد مصرف پروپرانول برای اضطراب، باعث می‌شود کمتر احساس ضعف و سستی کنیم. تقویت عضلات با افزایش خون‌رسانی که ما را وحشت‌زده و عصبانی می‌کند در صورت سریع کار نکردن قلب اتفاق نمی‌افتد. به دلیل این دو فایده مهم پروپرانول است که از آن برای درمان اضطراب استفاده می‌شود.

قرص پروپرانولول و عوارض آن

اسهال، تهوع، سردی دست و پاها، اختلالات خواب، تغییر در میل جنسی و ریزش مو می‌تواند در صورت مصرف قرص پروپرانولول پدیدار گردد. عوارض مصرف این دارو را می‌توان موارد زیر دانست: افزایش وزن بتابلوکرها باعث وزن‌گیری افراد می‌شوند. بلاک کردن آدرنالین در بدن باعث شلی بدن شده و ممکن است سطح سوخت و ساز را پایین آورده و منجر به افزایش در بدن شود. افسردگی و خستگی ما به مقداری آدرنالین برای تحرک و بشاش بودن نیاز داریم. در صورتیکه این دارو آدرنالین را در بدن بلاک می‌کند که این موضوع علاوه بر بروز افسردگی باعث از دست دادن کالری و خستگی هم می‌شود. تاری دید و احساس سرگیجه زمانی که ضربان قلب کاهش یابد احتمال سرگیجه یا غش در فرد افزایش می‌یابد. تاری دید هم از دیگر عوارض مصرف این دارو است.

مقدار مصرف قرص پروپرانولول

‎-مقدار مصرف مناسب دارو را پزشک باتوجه به سن و شرایط شما تعیین می نماید. لذا از مصرف خود سرانه ی دارو یا مصرف بیش از حد تجویز شده، خودداری نمایید. ‎قرص پروپرانولول ممکن است ۲،۳ و یا ۴ نوبت در روز برای شما تجویز شود. اما نوع کپسول دارو طولانی اثر تر می باشد و معمولا یک مرتبه در روز تجویز می شود. ‎کپسول را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن یا بازکردن آن خودداری نمایید. ‎-قرص و کپسول های پروپرانولول با دوز های متفاوتی تولید می شود معمولا قرص های ۱۰،۲۰،۴۰ میلی گرمی رایج می باشند لذا در صورتی که از این دارو به مدت طولانی استفاده می نمایید هر بار که دارو را جدید خریداری می کنید مقدار دارویی را بر روی بسته ی دارو چک نمایید. ‎-سعی کنید دارو را در زمان مشخصی از شبانه روز و به صورت منظم مصرف نمایید تا از فراموش کردن نوبت دارو جلوگیری شود و اثرات مطلوب دارو بهتر حاصل شود. ‎-در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو، بلافاصله پس از یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک باشد در این صورت دوز بعدی را در زمان خودش مصرف نمایید و نوبت فراموش شده را رها کنید و از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت بپرهیزید.

کاربرد قرص پروپرانولول

پروپرانولول به طور معمول به تنهایی یا با داروهای دیگر برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. فشار خون بالا باعث می‌شود قلب خیلی سخت کار کند. اگر فشار خون کنترل نشود، ممکن است قلب و عروق در طول زمان از بین بروند. قلب تامین خون را کنترل می‌کند و اگر به درستی کار نکند، می‌تواند به بسیاری از بخشهای بدن آسیب برساند. پروپرانولول همچنین برای درمان یا پیشگیری از سردردها و میگرن، درد مزمن قفسه سینه و کمک به درمان یا جلوگیری از حمله قلبی استفاده می‌شود. این دارو برای بسیاری از شرایط خاص دیگر نیز استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است پروپرانولول را برای: پرفشاری خون گذرا فئوکروموسیتوم، یک نوع تومور غده فوق کلیوی لرزش آریتمی سوپراونتریکولار، ریتم غیر طبیعی در بطنهای قلب اختلالات هراس بی قراری ناشی از داروهای روان پریشی همانژیوم نوزاد

قرص پروپرانولول و اختلالات روانی

احساس منفی نقش مهمی در اختلالات روانی مانند اختلالات استرس پس از سانحه (PTSD) ایفا می‌کند. راه‌هایی وجود دارد که روانپزشکان می توانند به افرادی که دچار این احساسات هستند، کمک کنند. مطالعات اخیر منتشر شده در بیوفیزیولوژی یادگیری و حافظه، برخی از شواهد امیدوار کننده را یافته‌اند که نشان می‌دهد پروپرانولول می‌تواند به این امر نیز کمک کند. محققان دریافتند که این دارو میتواند تقویت خاطرات احساسی را قبل از اینکه حافظه آنها را به یاد بیاورد، مسدود کند. این اساسا حافظه را به نحوی از بین می‌برد. این بدان معنی است که پیوستگی عاطفی فرد به خاطره منفی به هنگام مصرف این دارو ممکن است چندان قوی نباشد. این امر می‌تواند به بیماران کمک کند تا حافظه احساسی قدرتمند یا رویداد تراژیک را از بین ببرند. مطالعات دیگری که در مجله اختلالات عاطفی منتشر شده است، نشان داده که افرادی که مبتلا به PTSD هستند، به هنگام مصرف پروپرانولول توانایی بهتری برای فکر کردن دارند. این مطالعات ترکیبی نشان می‌دهد که پروپرانولول می‌تواند نقش موثری در کمک به افراد مبتلا به PTSD داشته باشد.

قرص پروپرانولول و تداخلات دارویی

مصرف داروهای دیگر می‌تواند با عملکرد پروپرانولول در بدن اختلال داشته باشد. هر کسی که در حال مصرف این دارو برای درمان مشکلات نبض است باید قبل از مصرف پروپرانولول با پزشک خود مشورت کند. افرادی که از سایر داروهای فشار خون مانند کلونیدین استفاده می‌کنند باید با دوز پایین و دیر آزاد شونده از این دارو استفاده کنند. در طول چند روز پزشک ممکن است توصیه کند تا دوز داروهای دیگر را به آرامی کاهش داد در عین حال دوز پروپرانولول را برای جلوگیری از عوارض جانبی افزایش می‌دهد. از آنجایی که پروپرانولول یک بتا بلوکر است، نباید با بتا بلوکرهای دیگر مصرف شود. اثر ترکیبی این داروها، ضربان قلب را به نحو خطرناکی پایین می‌آورد. این در مورد مهارکننده‌های ACF، مسدود کننده‌های کانال کلسیم و آلفا بلوکرها که همگی عملکردی مشابه دارند نیز صادق است. مصرف داروهای مختلف برای همان منظور می‌تواند باعث کاهش ضربان به نحوی خطرناک یا حتی نارسایی قلبی شود. افرادی که پروپرانولول مصرف می‌کنند باید از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن اجتناب کنند. این داروها ممکن است اثرات پروپرانولول را کاهش دهد. اگر فردی نیازمند داروهای NSAID است باید با پزشک هماهنگ کند. پزشک وی می‌تواند به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام دارو بهتر است و ضربان قلب را به منظور میزان داروی مورد نیاز کنترل می‌کند. پروپرانولول همچنین می‌تواند با سایر مواد مانند الکل واکنش داشته باشد. مصرف الکل هنگام مصرف پروپرانولول به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا الکل می‌تواند سطح پروپرانولول را در بدن افزایش دهد. این موجب عوارض جانبی بیشتر در بسیاری از افراد می‌شود.

بیشتر بخوانید : قرص پرگابالین ♥ قرص پاراستامول ♥ قرص پردنیزولون ♥ قرص پانادول قرص پروژسترون